Det, vi taler om, er – selvfølgelig – Koskenkorva Vodka – Vodka from a Village. Det er et 60 år gammelt vodka-brand fra en lille landsby i Finland, der i flere årtier har specialiseret sig i at fremstille det reneste vodka – ud af vandet fra Salpausselkä, der er er randmoræner fra den seneste istid. Med andre ord; det fremstilles af det reneste vand, og det sikrer, i alt naturlighed, den reneste vodka. Kvalitet langt ud over Finlands grænser.
Men er det bare derfor, vores alkoholtrang pludselig når til et punkt, hvor vi ikke kan styre mundvandet? Nej egentlig ikke. Der er mange producenter af rent vodka, der ikke kræver en filtrering – det er som sådan ikke her, Koskenkorva rammer os lige i solar plexus.
Det handler om brandet. Brandingen er det, der får os til at ligge os fladt ned i begejstring for Koskenkorva. De har skabt en profil og et brand, der gør den lille lokale landsby global. Så nemt kan det siges. Det er gjort gennem eksemplarisk kommunikation – det der i nyere tid er kendt som content markedsføring.
Hvordan er det så, at de har ramt spot on? Det er svært at sige, og der findes mange svar, men vi har vores klare bud på, hvad de gør, der virker så pokkers godt – for os i det mindste.
1 Seriøst kommunikation
De tager kommunikationen seriøst. Hvad mener vi egentlig med det, for selvfølgelig tager de den seriøst. Ja – alt andet ville være dumt. Men de mener det altså, virkeligt. De dedikerer én film til de lande, der er deres største kunder. Det kan du se et eksempel på nedenfor. Det er smart og det appellerer til- og anerkender kernekunderne. Den lille findske landsby bliver lige pludselig lokal over store dele af verden.
2 Autentisk
De er autentiske. De gennemfører deres stil. De kører den fuldt ud. De holder fast ved de samme værdier, som altid. Ydmyghed, hårdt arbejde og god kvalitet. Det skinner igennem, og det fungerer.
3 De gør det lækkert!
Har du set videoen? Ellers; hvad venter du på? Har du ikke besøgt deres hjemmeside endnu? Kom i gang! Du kan forhåbentlig allerede se det. Det ser lækkert ud, og for os ligner det, at vodkaen vil smage som små diamanter, der danser på din tunge og helt automatisk får dig til at føle de varmere himmelstrøg – også selvom årstiden ikke altid tillader det.
4 Det hænger sammen
Det grafiske, ordene og lyden. Det hele er sat sammen i et perfekt sammenspild, og det har et dejligt twist af humor.
Det er gennemført godt, og folkene bag skal virkelig have ros for deres måde at formidle deres budskab på, og deres unikke evne til at (re)brande et gammelt og veletableret brand.
De har i hvert fald (næsten), stort set smagen, vundet sig nogle nye fans her hos os, fordi en så god og gennemført kommunikation kan kun betyde, at deres vodka – dét de specialiserer sig indenfor, deres kernekompetence – er god